B2B marketing & sales

Uw B2B uitdagingen?

Hét doel van B2B marketing is dat potentiële klanten onmiddellijk de meerwaarde van je oplossing zien. Je moet daarvoor wel enkele uitdagingen overwinnen. Dankzij onze B2B specialisten ga je beyond “features & benefits”,  beyond “ad hoc”, beyond “silo’s” en beyond  “chitchat”.

We helpen B2B bedrijven hun ambities te realiseren

“We bekijken het dus niet alleen inside-out (wie ben je en wat doe je) maar vooral outside-in (wie is je doelgroep en wat kan hen gelukkig maken).”

Beyond “features & benefits”

Verkopen B2B oplossingen zichzelf? Vroeger volstond vaak een nette lijst van features & benefits zoals onderscheidende technologie, hogere performantie of beduidend beter gebruiksgemak. Dat heeft gewerkt, tot concurrenten diezelfde lijst begonnen aan te bieden. Met een louter technisch verkoopverhaal bots je vroeg of laat op je grenzen. Met Beyond bekijken we het bredere plaatje, zoeken we naar de objectieve én subjectieve waarden die je aan je klanten kunt bieden, en creëren we de juiste bedrijfs- en verkoopverhalen. We bekijken het dus niet alleen inside-out (wie ben je en wat doe je) maar vooral outside-in (wie is je doelgroep en wat kan hen gelukkig maken).

Beyond “ad hoc”

Als je de luxe hebt dat de leads bij jou gewoon uit de lucht komen vallen, hoeft jouw marketing niet meer te doen dan je sales “ad hoc” te ondersteunen. B2B bedrijven beperken zich dan al snel tot het deelnemen aan beurzen en het uitsturen van mailings. Maar als je groei stagneert en de concurrentie toeneemt, zet je jouw marketing best meer strategisch in. Met Beyond analyseren we de markt, voorzien we de juiste positionering, en zetten we de juiste kanalen en boodschappen in om je bekendheid te vergroten, je doelgroep te activeren, leads te genereren en (potentiële) klanten warm te houden. Daarnaast meten we continu hoe doeltreffend je acties zijn en sturen we zo nodig bij. Zo wordt B2B-marketing een continu, doelgericht en proactief proces.

Beyond silo’s

B2B organisaties zitten vaak opgesloten in silo’s: verschillende afdelingen zoals R&D, sales, marketing en customer services werken elk op hun eigen eiland. Met Beyond werken we over die silo’s heen: we zorgen ervoor dat specialistische kennis en marktinzichten gedeeld worden, we stimuleren kruisbestuiving over de afdelingen heen en zetten gezamenlijke doelen op. Door alle neuzen in dezelfde richting te zetten, helpen we om je waarde sterker te belichten en efficiënter naar de markt te brengen.

Beyond “chitchat”

B2B kent soms erg lange lead- en verkoopscycli. De beslissingscentra zijn immers complex. De vraag is dan hoe je met al die beslissers blijft communiceren voor, tijdens en na het aankoopproces. Over features & benefits ben je snel uitgepraat. Veel B2B-bedrijven verzanden dan al gauw in “chitchat”, doelloze conversaties en nietszeggende posts op sociale media. Beyond helpt je om een constructieve dialoog met je potentiële klanten op te starten. We maken duidelijk wie je bent en hoe je met je producten en diensten de wereld verandert en verbetert. We tonen aan dat je je klanten écht begrijpt en bouwen langdurige relaties met je doelgroep op.

1

BEGRIJPEN

B2B-marketing en -sales start met doorgronden en begrijpen van de technische complexiteit van oplossingen, de uitdagingen in de markt en de aankoopprocessen bij klanten. Met een duidelijke kijk vanuit het perspectief van alle betrokkenen heb je een gefundeerde basis om de juiste strategie te bepalen.
2

KADEREN

Om doelgericht te werken en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen en te houden, heb je een doeltreffende structuur en efficiënte processen nodig. Kaderen is belangrijk: duidelijke doelstellingen en meetpunten, helder gedefinieerde boodschappen en goed georganiseerde kanalen.
3

AANPAKKEN

B2B vergt een geïntegreerde aanpak om een continue dialoog met potentiële klanten op te starten en aan de gang te houden. Je moet van aanpakken weten: zet een content factory op, creëer consistente waardevolle content en verras klanten met creatieve campagnes via verschillende kanalen. Daarbij benut je zeker de digitale kanalen maximaal.
4

EVALUEREN

B2B is voortdurend bijleren en bijsturen. Zet meetinstrumenten verstandig in om het succes van je acties te evalueren. Hou daarbij continu de vinger aan de pols en koppel regelmatig terug naar wat je wil bereiken. Meten is niet gewoon checken of de cijfers positief zijn, maar ook ontdekken hoe waarden bij klanten evolueren en welke nieuwe waarden ze zoeken.

Een aanpak van denken én doen.

Je waarde naar de markt brengen is een continu proces van strategie én implementatie.  De aanpak van Beyond bestaat uit verschillende stappen: begrijpen, kaderen, aanpakken én evalueren.

  • Begrijpen
  • Kaderen
  • Aanpakken
  • Evalueren

Wil je je
commerciële
slagkracht
verhogen?