fbpx

In 8 stappen naar een succesvolle "Inbound marketingcampagne"

Inbound marketing is een digitale marketingtechniek die de basis vormt van lead generation. Met inbound marketing zorg je ervoor dat klanten je vinden wanneer ze je nodig hebben. Klanten zoeken op internet immers vooral naar oplossingen, niet naar producten of diensten. Ze zoeken advies, geen verkooppraatjes.

Het doel bestaat er dus in om op je website, blog en andere sociale media een antwoord te bieden op de noden, behoeften en mogelijke problemen van jouw potentiële klanten. Problemen die kunnen opgelost worden dankzij de aanschaf van jouw producten of diensten.

Maar hoe begin je hier nu aan? Aan de hand van het volgende stappenplan, realiseer je snel succes met inbound marketing.

  1. Breng de verkoop- en marketingafdelingen op één lijn

Aangezien B2B-aankopers online onderzoek voeren, kan je via Inbound marketing hierop inspelen door educatieve inhoud aan te bieden. Dit betekent dat de grenzen tussen marketing en sales steeds verder vervagen. Aangezien sales immers een uniek zicht heeft op de koopmotieven van de prospect zijn ze dan ook de uitgelezen partner voor marketing om boeiende content te helpen creëren.

  1. Leg doelen en benchmarks vast

Definieer de gewenste resultaten. Breng je financiële doelen in kaart om de doelstellingen op vlak van leadgeneratie te halen. Wees realistisch qua tijdschema’s. Lijn omzetdoelstellingen uit met historische gegevens om de ROI te bepalen die je van een campagne kunt verwachten. Realistische campagnedoelstellingen worden beïnvloed door cijfers zoals gemiddelde orderwaarde, klantwaarde, leadgeneratiecijfers, de lengte van je verkoopcyclus en jouw conversiepercentages via de funnel (leads, MQL’s, SQL’s). Houd hier rekening mee voor je met een target akkoord gaat.

  1. Identificeer de ideale ‘Buyer Persona’

Inbound campagnes zijn opgebouwd rond best-fit buyer personas. Door de ideale of best-fit te identificeren, maak je een campagne op maat door op het juiste moment nuttige content aan te reiken. Door alle content op je ideale klanten te richten, verhoog je ook de kwaliteit van je leads.

  1. Creëer jouw aanbod en landingspagina’s

Formuleer jouw aanbod en value propositie helder en scherp. Maak je website en/of landingspagina visueel aantrekkelijk en integreer duidelijke call-to-actions. Optimaliseer de website en /of landingspagina voor SEO.

  1. Voorzie content in iedere fase van de buyer journey

Content is de brandstof die inbound campagnes aandrijft. Goede content omvat blogs, eBooks, landingspagina’s, e-mails, webinars, video’s en nog veel meer. Effectieve content biedt oplossingen voor de problemen van jouw doelgroep . Vergeet ook niet om content voor iedere fase van de buyer journey te voorzien

  1. Deel jouw content op sociale media

Wees niet blindelings actief op alle sociale-mediakanalen. Deel jouw content op de kanalen waar je buyer personas actief zijn. Publiceer regelmatig en maak een content kalender op met diverse thema’s. Ook andere tactics kunnen deel uitmaken van jouw inbound campagne – bv PPC, remarketing… gelieve deze kanalen niet te verwaarlozen.

  1. Automatiseer nurturing-campagnes

Jouw campagne eindigt niet wanneer leads op de landingspagina belanden. Plan en implementeer nurturing-campagnes om leads doorheen de sales- en marketing funnel te begeleiden.

  1. Meet je resultaten

Het is belangrijk om je inbound marketingactiviteiten te meten. Zo kun je met statistieken het management laten zien wat het effect is op de verkoop, je kunt de medewerkers laten weten hoe goed hun content het doet, en je kunt je marketingstrategie optimaliseren. Het belangrijkste is misschien wel dat het je houvast geeft in een marketingstrategie die misschien anders wat vaag is.

Inbound marketing is voordelig, efficiënt, duurzaam, klantvriendelijk, leerzaam, onderscheidend en wellicht noodzakelijk voor ondernemers en bedrijven die willen slagen en groeien in de komende jaren.  Via onze Quick Guide, willen we je in één oogopslag de voornaamste 8 aandachtspunten aanbieden voor het opzetten van een succesvolle inbound marketingcampagne.

Klaar om succes te boeken? Download onze Quick Guide en maak vanaf nu het verschil!

Download onze Quick Guide