Skip to main content

“Hebben we echt een content factory nodig?” Dat ik die vraag zo vaak krijg, illustreert de terughoudendheid van veel B2B-bedrijven om met een content factory aan de slag te gaan. Ja, ze weten wel dat het belangrijk is om een constante stroom aan waardevolle content te creëren en te verspreiden. Maar ze zien ook wat op tegen de omvang van de inspanning en vrezen dat de resultaten daar niet tegen zullen opwegen. Dat is een begrijpelijke reactie, maar hier zijn vier argumenten die je twijfels kunnen wegnemen

Onze 4 argumenten:

1. De inspanning weegt niet zo zwaar als je denkt

Om een content factory goed te doen draaien heb je eigenlijk vier pijlers nodig:

  1. De (technische) experts van jouw B2B-bedrijf. Zij bezitten de gespecialiseerde kennis die nuttig is voor uw doelgroep, maar over het algemeen zijn zij niet erg geneigd om die kennis met buitenstaanders te delen of ze weten niet goed hoe ze dat moeten doen.
  2. Een team van content creators die de informatie van de experts capteren en in waardevolle content (artikels, papers, blogposts, video’s) omzetten. Hoe groot dit team moet zijn hangt af van het vereiste volume content. Dat verschilt van bedrijf tot bedrijf. In veel gevallen bestaat het team uit slechts één of twee personen, vaak freelancers voor wie dit slechts een deeltijdse taak is.
  3. Een team van content seeders die de content publiceren en verspreiden over de verschillende kanalen. Zij volgen ook op hoe goed de content scoort bij de doelgroep. Meestal is dit een taak voor de marketingafdeling van je bedrijf.
  4. Een content factory core team dat de prioriteiten uitzet en de voortgang bewaakt. Ook dit is meestal een taak voor de marketingafdeling, uiteraard in samenspraak met de bedrijfsleiding.

Drie van de vier pijlers heb je dus zeker al in huis, de ontbrekende pijler kun je indien nodig inhuren. De omvang van die taken hangt af van het volume aan content dat je wil creëren en publiceren. Voor veel B2B-bedrijven volstaat het om bijvoorbeeld wekelijks of tweewekelijks iets te publiceren. Het gaat dus meestal niet om voltijdse taken.

2. Potentiële klanten kennen jou al goed nog voor het eerste contact

Als je een constante stroom aan nuttige informatie verspreidt bouw je op een organische manier een reputatie op. Van belang is dat de stroom constant is, dus niet zomaar stilvalt na enkele publicaties. Personen komen bij je content terecht op basis van hun (professionele) interesses. De eerste keer dat ze een stuk content van je zien, letten ze misschien niet op je bedrijfsnaam. Maar als je hen vaker kan bekoren met interessante informatie dan kom je ook echt op hun netvlies en raken ze in je bedrijf geïnteresseerd. Het kan zijn dat ze pas veel later contact met je zoeken, maar het voordeel is dat ze je dan al goed kennen. Als je al die tijd scherpe en nuttige content hebt geleverd, dan hebben ze al een positief gevoel van de dynamiek van jouw bedrijf. Je hebt een uitstekende reputatie opgebouwd en zo een grote voorsprong genomen op mogelijke concurrenten.

3. Het brengt alle medewerkers dichter bij elkaar én dichter bij de klanten

In de praktijk zorgt de content factory voor een constante dialoog tussen jouw experts, de content creators en de marketingafdeling. Die dialoog draait steeds rond de vraag: met welke informatie en welke content kunnen we onze doelgroep boeien, stimuleren en helpen? Dat zorgt ervoor dat iedereen out-of-the-box leert denken. Experts en marketingmensen krijgen meer begrip voor elkaars opdracht en bijdrage aan het bedrijf. Het is ook essentieel om sales en customer services bij de content factory te betrekken, tenslotte zijn zij ook experts op hun specifieke domein. Dat helpt ook om sales en marketing ook dichter bij elkaar te brengen, een essentiële opgave voor B2B-bedrijven in de 21ste eeuw.

Dat alles zorgt er uiteindelijk dat iedereen in het bedrijf een beter begrip krijgt van wat er echt leeft bij de doelgroep.

4. De stroom aan zichtbare content maakt medewerkers trots

Tenslotte genereert de content factory ook een emotionele bonus. Mensen willen graag trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken. Dan helpt het als je je profileert met nuttige en waardevolle informatie voor je doelgroep. Trotse medewerkers delen die informatie in hun eigen netwerk, zowel professioneel als privé. Dat is opnieuw goed voor je reputatie, ook om nieuwe talenten aan te trekken.

Een positieve dynamiek

Of je dus echt een content factory nodig hebt? Ik zeg volmondig ja. Het is lang geen onoverkomelijke opgave en het zorgt op verschillende manieren voor een positieve dynamiek, zowel voor je aanwezigheid op het internet als voor je interne werking. En uiteindelijk dus ook voor je bedrijfsresultaten.

March 28, 2024 in Digitale marketing

Cookiecrisis: de toekomst van B2B online marketing zonder third-party cookies

Nu Google Chrome dit jaar third-party cookies gaat uitfaseren, moeten bedrijven op zoek naar andere manieren om online data te…
Lees meer
March 27, 2024 in Digitale marketing

Beyond Marketing opnieuw in TOP 100 van digital agencies in België

Beyond Marketing heeft opnieuw een plek veroverd in de TOP 100 van digital agencies in België. En dit voor het…
Lees meer
January 8, 2024 in Trendsrapport

B2B-marketing in 2024 en “beyond”

B2B-marketing is volop in beweging. Wat zijn de trends voor 2024? Wat moet je als marketingprofessional weten? We leggen het…
Lees meer

Medewerkers die van hun werkgever houden, willen erover praten. Ze willen hun verhalen delen en hun kennis doorgeven. Zin om hierover eens van gedachten te wisselen?

Contacteer ons