Skip to main content

Online marketing is voor B2B-bedrijven net zo belangrijk als voor B2C-bedrijven. Maar de aanpak verschilt enigszins. We zetten de belangrijkste principes en technieken van online marketing voor B2B-bedrijven even op een rij.

1. Marketing wordt steeds belangrijker en omvangrijker

In een B2B-beslissingstraject zijn onverwachte wendingen (zelfs last minute) niet ongewoon. Dat komt onder meer omdat de groep beslissers (de buying unit) steeds groter wordt. Hun informatievergaring gebeurt grotendeels buiten uw blikveld. Daarom moet al uw informatie vlot online beschikbaar zijn.Daardoor neemt het belang van marketing toe. Het speelt zelfs een essentiële rol tijdens contractonderhandelingen en zelfs na de aankoop.

De belangrijkste opdracht is de B2B-klant een goed gevoel geven, vanaf de eerste online zoekopdracht tot de contractondertekening en daarna, dus doorheen de volledige customer journey.

2. Het fundament: bepaal heel precies wat u voor uw doelgroep kunt betekenen

Maak van online-communicatie een topprioriteit. De concrete doelstellingen van die communicatie haalt u uit uw algemeen businessplan. Daarin staat immers in welke markten en regio’s u actief wilt zijn en welke groei u daar nastreeft.

Breng dus de gewenste doelgroepen duidelijk in kaart en bepaal vervolgens wat u voor die doelgroepen kunt betekenen, welke meerwaarde u kan bieden, kortom uw value proposition. Denk daarbij steeds aan de mensen van vlees en bloed die achter elke aankoopbeslissing zitten. Ze zijn met velen en ze hebben verschillende gevoeligheden.

3. Creëer mooie en waardevolle content

Hoe kunt u deze mensen voor uw (vaak complexe) B2B-zaak winnen? Het antwoord is: waardevolle content creëren. Denk aan onderwerpen van uw eigen expertisedomein, maar tracht die vanuit een verrassend en vernieuwend standpunt te benaderen. Denk ook aan actuele maatschappelijke, technische en economische thema’s, maar hou het professioneel.

Bekijk ook of u audiovisueel kunt communiceren, bijvoorbeeld met professionele videos, timelapses, animatiefilmpjes en infographics.

Maak voldoende content voor bedrijven in àlle stadia van de customer journey, ook voor bedrijven waar u nog nooit mee in contact gekomen bent. Bespreek problemen, pijnpunten, kansen en dromen van uw potentiële klanten op een professionele en inzichtelijke manier. Los problemen op en verlicht pijn met gericht advies in whitepapers of e-books. Toon uw kennis van zaken en meerwaarde aan in business cases.

4. Een doelgerichte website en aangepaste social media channels

Pas uw website en uw pagina’s op sociale media aan. Zorg voor een attractief webdesign dat ook werkt op smartphones en tablets. Zorg dat uw value proposition in één oogopslag duidelijk is maar zet uw klanten en hun uitdagingen centraal, niet uw producten.

Creëer thematische landingspagina’s met kristalheldere informatie en sprekende beelden. Leg links naar andere nuttige pagina’s op je eigen website of op andere websites. Maak consistent gebruik van call-to-actions en invulformulieren.

Breng ook uw pagina’s op sociale media in lijn met uw online identiteit.

5. Engageer uw hele bedrijf in contentcreatie en -verspreiding

Zorg voor een regelmatige toevoer aan nieuwe waardevolle content. Maak elk jaar een kalender op. Maar het communicatieteam kan dit niet alleen. Trek uw professionals mee in het bad. Laat hen input leveren. Vraag hen naar interessante topics, bijvoorbeeld vanuit het eigen vakgebied of de markt waarvoor ze werken. Laat hen diepgaand interviewen door professionele interne of externe communicatiemedewerkers.

Volg de kalender goed op maar wees flexibel en neem elke gelegenheid voor een goed verhaal te baat. Laat het communicatieteam de content verspreiden maar zorg ook dat uw medewerkers dat doen.

December 16, 2022 in Digitale marketing

Online marketing voor B2B-bedrijven: de principes op een rij

Online marketing is voor B2B-bedrijven net zo belangrijk als voor B2C-bedrijven. Maar de aanpak verschilt enigszins. We zetten de belangrijkste…
Lees meer
October 18, 2022 in Whitepapers

B2B-marketing voor TECH-starters en -groeiers

Hoe win je die cruciale tweede golf klanten en medewerkers?   TECH-starters en -groeiers staan voor bijzondere uitdagingen. Ze hebben…
Lees meer
October 9, 2022 in Social media marketing

To TikTok or not to TikTok in B2B?

TikTok is er enkel om te verkopen, TikTok richt zich uitsluitend tot jonge gebruikers, mijn doelgroep is niet actief op…
Lees meer

6. Gebruik de juiste tools

Gebruik ook de juiste tactische instrumenten om uw waardevolle content op het juiste moment bij uw doelgroepen in elke fase van de customer journey te krijgen.

Awareness: zorg dat u gevonden wordt—Search Engine Optimization (SEO) is essentieel om uw score in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te verbeteren. Bepaal heel precies op welke zoektermen u wilt scoren. Voor B2B-bedrijven is dat een evenwichtsoefening: wie mikt op te populaire zoektermen dreigt te verdrinken in een zee van commodity, maar wie te sterk op een niche mikt wordt misschien nooit gevonden.

Investeer naast SEO ook in online advertising volgens een pay-per-click-model (PPC), ook op sociale media.

Consideration: zorg dat u gecontacteerd wordt—Maak voor deze groep voldoende gedifferentieerde landingspagina’s, voorzien van uitnodigende call to actions. Maak het de mensen zo gemakkelijk mogelijk om u te contacteren of zich in te schrijven op een nieuwsbrief.

Decision: blijf uw leads voeden met waardevolle informatie—Zorg voor informatie op maat of in nauwer contact. Denk aan events, demo’s of case studies. Maar blijf relevant want een lead wordt niet graag bestookt met informatie die te ver afligt van de directe interesse.

After sales: de marketing draait verder—Blijf uw klanten voeden met nuttige informatie. Bijvoorbeeld via een goed gestoffeerd online klantenportaal of via communities op sociale media. Die laatste worden steeds belangrijker om prospects en klanten aan uw merk te binden.

Weet ook dat al uw inspanningen voor prospects in de awareness-fase nuttig zijn voor bestaande klanten. Goed scoren op zoekopdrachten, in de kijker lopen met blogs en visieteksten, aan de wereld tonen dat u voorop loopt in uw branche: het geeft uw klanten dat goede gevoel dat nodig is om u blijvend vertrouwen te geven.

7. Meet voortdurend of het werkt en stuur bij

Leveren al die inspanningen iets op? Dat moet u meten. Er bestaan verschillende monitoring-tools zoals de ingebouwde dashboards van de sociale mediaplatformen. Voor de website is Google Analytics alvast een must, maar u kunt ook meer geavanceerde tools zoals Hotjar en Google datastudio gebruiken.

Conclusie

Online marketing is een kwestie van overleven, ook voor B2B-bedrijven. Maak van online-communicatie een topprioriteit en engageer er heel uw bedrijf voor.

De bovenstaande principes vindt u ook terug in een uitstekende whitepaper van Beyond Marketing. Download hem hier.