We leven in het tijdperk van de digitale communicatie dus is het ook voor B2B-bedrijven essentieel dat ze digitaal actief zijn. Hoe ver staat jouw bedrijf op dat vlak? Ben je helemaal mee of is er nog een lange weg te gaan? Dit overzicht in vier niveaus van digitale activiteit geeft je een goed idee.
Level zero
Level zero betekent niet dat je helemaal niet aanwezig bent op het internet. Het betekent dat je niet relevant actief bent. Je hebt een (vrij statische) website en misschien ook een LinkedIn-pagina en een Facebook-pagina, maar je doet daar verder niet veel mee? Of je schrijft op je website alleen over jouw aanbod en niet over de uitdagingen van jouw potentiële klanten en de trends in jouw expertisedomein? Dan zit je nog altijd op level zero. Er is nog veel werk aan de winkel.
Level 1
Je zit op level 1 als je al actiever omgaat met je website en je pagina’s op sociale media. Concreet houdt dit niveau het volgende in:
- Je publiceert op je website bijvoorbeeld wekelijks artikels of andere informatie die interessant is voor je klanten.
- Je verdeelt die informatie via sociale media of andere kanalen.
- Je verspreidt regelmatig een nieuwsbrief die bij voorkeur niet alleen over jouw producten en diensten gaat, maar ook over trends in de markt en jouw expertisedomein.
- Jouw (kader)personeel heeft een LinkedIn-account en is er alvast enigszins actief op.
Level 2
Level 2 betekent dat je jouw doelgroep actief betrekt bij je digitale communicatie.
- Je laat geregeld klanten aan het woord op je digitale kanalen, niet zozeer om ze te laten vertellen hoe goed jij wel bent, maar om ze te laten vertellen over hun uitdagingen en ervaringen.
- Op dezelfde manier laat je geregeld partnerbedrijven aan het woord op je digitale kanalen.
- Ook externe experts krijgen het woord op jouw digitale kanalen.
- Jouw (kader)personeel is erg actief op LinkedIn (en mogelijk andere sociale media). Ze posten zelf berichten, delen interessante berichten van anderen en steken tijd in het lucide becommentariëren van berichten.
Level 3
Level 3 is het niveau dat je wil bereiken. In dit niveau ga je creatief en multimediaal aan de slag met communicatie, durf je uitgesproken en vernieuwende standpunten in te nemen, betrek je jouw doelgroep en de buitenwereld actief in het debat en durf je al eens verder te kijken dan de strikte contouren van je eigen expertisedomein. Concreet:
- Je behandelt je op je digitale kanalen onderwerpen die niet rechtstreeks te maken hebben met je producten en diensten.
- Je doet op je digitale kanalen aan goede, creatieve storytelling die relevant is voor je doelgroep.
- Je werkt actief aan je thought leadership, bijvoorbeeld met vernieuwende concepten of inzichten waar je doelgroep inspiratie uit kan halen. Dit doe je bijvoorbeeld in whitepapers en (afgeleide) blogposts.
- Je brengt video’s, infographics en andere audiovisuele content op je digitale kanalen, niet zozeer om reclame te maken voor jouw producten of diensten, maar om jouw doelgroep verhelderende inzichten mee te geven.
- Je (kader)personeel gaat op digitale kanalen actief in dialoog met je doelgroep en met het brede ecosysteem errond. In LinkedIn-posts verwijzen ze naar interessante en inspirerende artikels van derden en vragen expliciet wat anderen ervan denken. Ze volgen die posts en de antwoorden ook actief op. Zo werken ze aan hun Social Selling Index (SSI), een meetinstrument dat aangeeft in hoeverre je op LinkedIn actief de conversatie met je doelgroepen stimuleert en onderhoudt.
Analyseer je situatie en werk de hindernissen weg
Wat je situatie ook is, je moet te weten komen waarom jouw bedrijf al die dingen (nog) niet doet. Is er binnen je bedrijf en het management voldoende engagement om dit soort dingen te doen? Ziet men er het nut van in of ondervind je sterke weerstand? Is er voldoende expertise aanwezig om die dingen te doen? Is er een budget, eventueel om bepaalde taken uit te besteden? En is er binnen het bedrijf iemand aangeduid om dit programma te trekken en te coördineren? Als je dat alles in kaart hebt gebracht weet je beter waar je moet beginnen, welke prioriteiten je moet leggen en hoe je dat concreet aanpakt.
Meer weten over digitale marketing? Download onze whitepaper!
Waarom thought leadership zo belangrijk is voor jouw B2B-marketingstrategie
Hoe ver staat jouw bedrijf op dat vlak? Ben je helemaal mee of is er nog een lange weg te gaan? Laat ons samen evalueren waar je moet beginnen, welke prioriteiten je moet leggen en hoe je dat concreet aanpakt!