Bouw in 4 stappen een online netwerk voor uw onderneming
Sociale media zijn incontournable in business today. En dat geldt zowel voor B2C, als B2B. Onderzoek heeft aangetoond dat tussen 2015 en 2017 de omvang van de aankoopunit in B2B-aankoopprocessen gestegen is van gemiddeld 5,4 naar 6,8 personen . Die trend is niet gestopt, er komen steeds meer beïnvloeders bij. Niet zelden zijn dat Millennials die hun smartphone gebruiken op zoek naar informatie. Ze wisselen ook vlot informatie uit via sociale media. ‘Kent iemand een goede…?’ ‘Ik zoek een betrouwbare… Waarop moet ik letten?’
Deze kopers doen dus veel vooronderzoek. Niet alleen de eigen relatie met de klant speelt daarin een belangrijke rol, maar ook de mening van andere klanten en relaties. Onder andere via communities als LinkedIn of Facebook groepen wisselen professionals steeds vaker hun meningen en ervaringen uit. Sociale media vormen dus een ideaal kanaal om met een beperkt budget maximaal resultaat te behalen.
Welke concrete stappen kunt u al nemen?
Nodig uw huidige contacten uit om uw company page te volgen
Goed nieuws: eigenlijk hebt u al een kant-en-klaar sociaal netwerk. Het overgrote deel van de sales executives in B2B-bedrijven heeft een nauwe en persoonlijke band met hun klanten. Ze kennen zijn gelinkt via LinkedIn, kennen hun naam, ontmoeten hen regelmatig op beurzen en events en kunnen makkelijker contacten leggen of dingen vragen. Daar kunnen ze op het marketingdepartement van grote B2C bedrijven alleen maar van dromen. LinkedIn is het ideale kanaal om uw contacten heel eenvoudig en doeltreffend warm te houden.
Bereik wie u wil bereiken…
Via sociale media kunt u ofwel met custom audiences werken of een publiek samenstellen op basis van heel specifieke interesses. Custom audiences geven u de mogelijkheid om te mikken op de (profiel)data die u aanlevert (en uiteraard volgens de regels van de GDPR hebt verzameld) om enkel die mensen te bereiken. Daarnaast is het eveneens heel makkelijk om op basis van persoonsgegevens, gerichte interesses of eerder gemaakte handelingen heel gericht te communiceren en te adverteren.
Sterke content is de sleutel…
Succes op sociale media heeft alles te maken met sterke inhoud, die gebruikers echt aanspreekt. En B2B-bedrijven hebben die bijna altijd. Tenminste, als ze hun eigen producten en diensten overstijgen en een interessante invalshoek vinden. Maar hoe maakt u dat allemaal waar? Hoe zorgt u voor voldoende continuïteit in uw content-stroom, zowel in het eerste jaar als daarna?
Gebruik uw experts en specialisten!
Het antwoord op de vragen hierboven is eigenlijk eenvoudig: trek zo veel mogelijk personen binnen uw bedrijf mee in het bad. Engageer hen mee in uw verhaal en richt een interne content factory op. De meeste van uw werknemers zijn immers specialisten die een wijd netwerk hebben binnen uw industrie. Valoriseer dan ook hun netwerk. Zorg er voor dat ze trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken. Voorzie content die eenvoudig kan gedeeld worden. Zo bouwen uw werknemers niet alleen aan hun persoonlijke brand, maar worden ze op termijn echte merkenambassadeurs. Een win-win.
Hulp nodig?
De meeste B2B bedrijven zijn al aanwezig op de sociale media, maar weinigen halen er effectief rendement uit. Wil u sociale media efficiënt inzetten voor uw bedrijf? It all starts with a plan! Contacteer ons voor meer informatie.