Dörken Membranes Benelux boekt schitterende resultaten met lokale B2B-marketingpartner Beyond Marketing

Dörken Membranes Benelux, een van de 36 dochterondernemingen van de multinationale groep Dörken, zocht naar een manier om hun marketingacties beter af te stemmen op de lokale markt. De aansturing vanuit het hoofdkantoor in Duitsland zorgde voor een uniforme, maar te algemeen gerichte campagne. Met Beyond Marketing slaagde Dörken Membranes Benelux erin haar online marketing af te stemmen op de lokale markt, met resultaat.

  • Marketingstrategie en – planning
  • Social media marketing (strategie, opmaken content kalender en posting) in 2 talen
  • Paid social media advertising (Facebook, Instagram) onderdak- en gevelfolie campagnes
  • SEA campagnes
  • Uitwerken corporate materialen & landingspagina’s
  • Video en fotografie

“Hun technische expertise in online marketing en hun begrip van onze specifieke situatie sprongen eruit. Ze denken mee en adviseren steeds over wat het beste werkt. Dit zorgt ervoor dat Dörken steeds kan bijsturen en optimaliseren voor nog betere resultaten.”

Lorenzo, Dörken Membranes Benelux

Dörken Membranes Benelux

Dörken, met meer dan 125 jaar ervaring en meer dan 1000 medewerkers, biedt betrouwbare systeemoplossingen voor wind- en vochtbescherming, afdichting en bescherming van gebouwen. Dankzij de samenwerking met Beyond Marketing spelen ze nu nog beter in op de specifieke behoeften van de Benelux-klanten.

De uitdaging van een uniforme aanpak

Dörken is een wereldspeler die actief is in tal van landen. Zoals dat vaak in internationale groepen gaat, worden centraal aangestuurde marketingacties aangevuld met lokale initiatieven. Die lokale acties houden echter niet altijd rekening met de corporate design‑richtlijnen. Bij Dörken lanceerden ze daarom een grootschalige Europese campagne om uniformiteit in alle marketingacties te krijgen.

Dit zorgde voor een consistente look & feel op alle markten, maar de campagnes misten de lokale touch die nodig is om echt te resoneren. “We zagen dat onze campagnes te weinig markt-specifiek waren,” zegt Lorenzo Crociani, Marketing Manager bij Dörken Membranes Benelux. “We zijn daarom naar HQ gestapt met de vraag om aanvullend op hun acties onze eigen marktconforme marketing te voeren. En met de ondersteuning van Beyond Marketing zijn we daar ook in geslaagd.

De zoektocht naar de juiste partner

Voor Lorenzo was het cruciaal om een externe partner te betrekken om hun digitale B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. “Onze ervaring met online marketing was nog relatief nieuw, we zijn hiermee pas in 2022 echt gestart. Bovendien telt ons team slechts 11 medewerkers. We beschikken dus niet over de mankracht om zelf al ons lokaal marketingmateriaal te gaan uitwerken. Bovendien willen we vermijden dat we de marketingcollega’s in Duitsland hiervoor extra moeten gaan belasten,” legt hij uit.

Dus wendde Lorenzo zich tot Google, op zoek naar een bureau dat sterk is in digitale marketing in een B2B-context, met ruime ervaring in engineering en de bouwsector. Beyond Marketing bleek de perfecte match. “Vanaf het eerste contact zat het goed. Hun technische expertise in online marketing en hun begrip van onze specifieke situatie sprongen eruit.

Dat kwam al meteen naar voren tijdens de testcase die we Beyond en enkele andere agencies hebben laten uitvoeren,” vult Lorenzo aan. “Bij wijze van test lieten we een content calendar voor onze sociale media uitwerken. En Beyond etaleerde daarin meteen wat ze in hun mars hebben. Op basis van onze, zij het beperkte, ervaring met sociale mediacampagnes wisten we wat wel en niet werkte, en die kennis had Beyond duidelijk zelf ook al. Hun voorstellen speelden hier perfect op in, en dat binnen het corporate design van Dörken.

Succesvolle campagnes en samenwerking

Sinds de samenwerking met Beyond Marketing, heeft Dörken Membranes Benelux grote stappen gezet in hun online aanwezigheid. Beyond Marketing neemt de organische posts op LinkedIn & Facebook voor hun rekening, inclusief het uitwerken van een contentkalender en visuele voorstellen in zowel het Frans als het Nederlands.

Daarnaast hebben ze succesvolle betaalde full-funnel campagnes opgezet voor onderdakfolies en gevelfolies via Google ads en Meta ads. Een aanpak die meer dan 250 kwalitatieve leads en heel wat aanvragen opleverde. “Ze werkten hiervoor verschillende materialen uit, gaande van korte video’s, advertentieafbeeldingen, advertentieteksten en blogartikels voor de verschillende stadia in de buyer journey tot de centrale landingspagina van de campagne,” aldus Lorenzo. “Voor deze laatste hebben ze samen met ons bekeken wat mogelijk is in het systeem dat we vandaag gebruiken, en verbaasden ze ons met hun super goede ideeën.

Peter Rotiers, General Manager van Dörken Membranes Benelux en zelf al meer dan 30 jaar actief binnen de Groep, waardeert vooral de flexibiliteit van Beyond Marketing. “Ze begrijpen dat we deel uitmaken van een Duitse groep en kunnen goed schakelen tussen werken met aangeleverd materiaal en zelf iets ontwikkelen.

Maar dat betekent niet dat Beyond Marketing zomaar uitvoert wat wordt voorgedragen. Ze denken mee en adviseren steeds over wat het beste werkt. Daarnaast denken ze ook vooruit. Zo herinnert Lorenzo zich dat Beyond op een bepaald moment merkte dat vooral dakwerkers reageerden op de campagne voor onderdakfolies. “Ze voerden enkele aanpassingen door en we zagen ineens ook aanvragen van architecten binnenstromen, waardoor we onze twee belangrijkste doelgroepen wisten te bereiken.

Terugkoppelen en bijsturen voor optimale resultaten

Beyond Marketing koppelt uitgebreid terug over de resultaten van de campagnes. “Ze geven niet alleen cijfers over views en clicks. Ze geven ook tekst en uitleg over de resultaten die ze hebben geboekt, zoals het aantal aanvragen en de kost per aanvraag, en de aanpassingen die ze tijdens de campagne hebben doorgevoerd om tot die resultaten te komen,” vertelt Lorenzo. Dit zorgt ervoor dat Dörken steeds kan bijsturen en optimaliseren voor nog betere resultaten.

Een samenwerking die werkt

De samenwerking tussen Dörken Membranes Benelux en Beyond Marketing is er echt een van samen-werken. Beide bedrijven bundelen hun krachten om de best mogelijke resultaten te behalen op de markten waarin Dörken Membranes Benelux actief is. “Maar of we Beyond Marketing willen aanraden aan andere bedrijven? Niet echt, want we houden ze liever zoveel mogelijk voor onszelf,” lacht Peter.

111

meer contactaanvragen

18

conversieratio gevelfolie campagne

11

cost per sample book lead

10

conversieratio gevelfoliecampagne