Skip to main content

KMO-marketing in turbulente tijden

Iedereen merkt het en de kmo-bedrijven nog het meest van allemaal: het optimisme van 2023 heeft plaatsgemaakt voor de onrust van 2024. De groeicurves van na Covid zijn plots geen evidentie meer en kmo’s zijn naarstig op zoek naar nieuwe klanten om hun orderboek te vullen. Maar dat wordt steeds moeilijker, zo blijkt uit een onderzoek bij meer dan 1300 bedrijven met minder dan 250 werknemers. Waar lopen de bedrijven tegenaan? En wat kunnen ze doen om meer succes te genereren in deze turbulente tijden?

Niet op de rem staan, zeker nu niet

Een eerste knelpunt is het marketingbudget. In de Verenigde Staten en veel andere landen verhogen bedrijven hun marketingbudget als de markt afkoelt. Belgische kmo’s daarentegen hebben de neiging om in turbulente tijden op de rem te gaan staan, ook omdat ze beginnen twijfelen aan hun marketingstrategie. Dat is wel begrijpelijk, maar niet erg slim. De markt evolueert snel, zowel aan de vraag- als aan de aanbodzijde. Dan moet je als vooruitziend bedrijf zorgen dat jouw producten en diensten zichtbaar zijn. Beknibbel dus niet op je marketingbudget, wel integendeel.

Geen tijd, geen tijd, geen tijd

Maar hoe doeltreffend is marketing dan? Bij veel kmo’s sluipt de twijfel binnen. Dat komt deels door tijdsgebrek. In kmo’s gaat zowat alle tijd naar de core business: klanten tevreden stellen en de zaak efficiënt doen draaien. Marketing wordt dan beschouwd als aan noodzakelijk kwaad dat men erbij neemt, vaak met een beperkte kennis van zaken. In veel gevallen is er geen strategie en heeft men nauwelijks een idee op welke kanalen het bedrijf best inzet. Groeien wordt dan heel moeilijk.

In veel kmo’s wordt marketing trouwens toevertrouwd aan één persoon, die dan zowat alles moet doen: digitale content creëren, de website onderhouden, nieuwsbrieven samenstellen en uitsturen, de sociale mediakanalen beheren, noem maar op. Voor een gedegen opvolging is er nauwelijks tijd en voor gespecialiseerd werk zoals campagnes ontbreken vaak de visie en de skills.

Een pleidooi voor realisme…

Bedrijven die wel met visie en kunde aan marketing doen zijn nochtans bijzonder succesvol, ook in de huidige turbulente tijden. Laat dit daarom een pleidooi zijn voor kmo-realisme. De ‘witte raaf’ die alles kan, bestaat niet, laat staan dat je hem of haar in huis kan halen. Marketing en dan in het bijzonder digitale marketing is specialistenwerk.

De beperkte tijd die je als kmo kunt vrijmaken, besteed je best vooral aan je content zelf: zorg dat die inhoudelijk correct is met precies de juiste diepgang. De rest laat je over aan specialisten. Zij weten immers wat voor content je best creëert (in jouw specifieke situatie), hoe je die content realiseert, op welke kanalen je best aanwezig bent, hoe je die bespeelt, en wat je met de resultaten doet.

april 8, 2025 in Ontbijtsessie

Ontbijtsessie 23/05 – De toekomst van B2B: ownership en slimme marketing

De toekomst van B2B: ownership en slimme marketing In complexe tijden is het cruciaal om kansen te benutten waar anderen…
Lees meer
februari 12, 2025 in B2B-events

Zo organiseer je een onweerstaanbaar B2B-event

De wereld van B2B-marketing verandert snel. Zo heeft digitale B2B-marketing de afgelopen jaren sterk aan terrein gewonnen. En terecht. Betekent…
Lees meer

Bedrijven die wel met visie en kunde aan marketing doen zijn nochtans bijzonder succesvol, ook in de huidige turbulente tijden. Benieuwd hoe Beyond Marketing de marketing van B2B-bedrijven in goede banen leidt?

Geef ons een seintje