Skip to main content

7 essentiële principes om meer uit je B2B-marketing te halen.

In het hectische B2B-marketinglandschap kan je je gemakkelijk verliezen in een overvloed aan meningen, snelle fixes en (loze) beloftes van geheime formules. De strategieën waarmee de top performers het verschil maken, zijn vaak geworteld in eenvoudige, maar krachtige principes. Welke essentiële principes dit zijn, ontdek je in dit artikel.

1. Klanteninzicht

“What’s in it for the customer?” Het is waarschijnlijk één van de meest gestelde marketingvragen. Ze is dan ook fundamenteel. Daarom investeren succesvolle B2B-marketeers heel wat tijd en moeite in het begrijpen van de buying unit, inclusief hun specifieke rollen, angsten en uitdagingen. Ze gaan daarin veel verder dan alleen de basisdemografie. Zo kunnen ze nauwkeurige persona creëren waarop ze hun strategieën en inhoud precies kunnen afstemmen op de behoeften en pijnpunten van hun klanten.

2. Differentiatie

Een unieke marktpositie leidt tot betere marketingresultaten. Zo’n unieke positie bereik je door ‘op te vallen’. Niet met oppervlakkige veranderingen zoals slogans of kleurenpaletten, maar op een betekenisvolle manier. Wat juist betekenisvol is voor je doelpubliek kan je testen. Check daarom je differentiatie af bij klanten, zodat je voorstellen zich niet alleen onderscheiden, maar ook resoneren bij je doelgroep.

3. Afstemming op de bedrijfsstrategie

Stem je marketingstrategie af op de bedrijfsstrategie. Een strategie die direct voortvloeit uit de bedrijfsvisie vergroot de effectiviteit in leadgeneratie, vraaggeneratie en merkopbouw. En draagt uiteindelijk ook bij tot het behalen van de algemene bedrijfsdoelstellingen. Een ruime win-win dus.

4. Effectieve vs. populaire tactics

In plaats van blindelings de populaire trends te volgen, kiezen top B2B-marketeers hun marketingtactieken op basis van effectiviteit. Ze maken daarbij gebruik van geavanceerde analytics en datagedreven inzichten om hun marketingstrategieën te optimaliseren. Ze voeren regelmatig A/B-testen en experimenten uit om te begrijpen welke boodschappen, kanalen en formats het beste presteren en analyseren de volledige customer journey om pijnpunten en optimalisatiemogelijkheden te identificeren. Deze strategische aanpak resulteert vaak in verbeterde resultaten in zowel lead- als vraaggeneratie.

5. Top of mind blijven

B2B-marketingexperten houden hun merk constant top of mind. Dat doen ze door onderscheidende tools te ontwikkelen en consequent te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het merk bij een aankoopbeslissing gemakkelijk in gedachten komt en op de shortlist belandt.

In plaats van zich te richten op oversegmentatie, richten effectieve B2B-marketeers hun acties op het meest relevante publiek. Door een brede groep te bereiken, krijgen alle potentiële beïnvloeders binnen een doelbedrijf het merk te zien, wat de kans op collectieve acceptatie vergroot.

Daarnaast investeren top B2B-marketeers zwaar in hoogwaardige content die echt waarde toevoegt voor hun doelgroep. Ze positioneren zichzelf en hun bedrijven als thought leaders door middel van whitepapers, onderzoeksrapporten en opinieartikelen, en creëren content op maat voor verschillende persona. Ze maken gebruik van geavanceerde CRM-systemen en marketingautomatiseringstools om gepersonaliseerde campagnes op schaal te voeren en de effectiviteit van hun marketinginspanningen te verhogen.

Bovendien denken ze buiten de gebaande paden en ontwikkelen ze innovatieve, creatieve campagnes die opvallen in de markt. Ze verkennen en integreren marketingkanalen zoals podcasts, webinars en interactieve content, en vertellen boeiende verhalen die resoneren met hun publiek.

September 19, 2024 in Digitale marketing

Praktische gids: digitale marketing in B2B

Digitale marketing is essentieel voor elk B2B-bedrijf dat relevant wil blijven. In deze praktische gids leer je hoe je een…
Lees meer
August 14, 2024 in Digitale marketing, Social media marketing

Combineer SEO met SEA voor snelle en duurzame resultaten

Google, Bing of eender welke andere online zoekmachine is voor veel mensen nog steeds dé toegangspoort tot het internet. Het…
Lees meer
July 4, 2024 in Digitale marketing, Social media marketing

Hoe zorg je voor een doelgerichte contentflow op sociale media?

Vandaag hoor je overal dat een constante contentflow op sociale media een absolute must is. Dat is terecht, maar vaak…
Lees meer
June 6, 2024 in Marketing Strategie

Kriebelt het al om aan je strategisch marketingplan voor 2025 te beginnen?

Niets is zo verraderlijk als het gevoel goed bezig te zijn. Je marketingacties lopen, je salesmensen plukken er de vruchten…
Lees meer

6. Efficiënte samenwerking met sales

Toonaangevende B2B-marketeers werken samen met hun sales-collega’s. Ze organiseren gezamenlijke planningssessies om marketingstrategieën en -tactieken af te stemmen op de verkoopdoelen. Ze zetten ook feedbackloops op zodat de sales-teams regelmatig feedback kunnen geven over de kwaliteit van de leads en de effectiviteit van marketingcampagnes.

7. Langetermijnperspectief

Wie succesvol wil zijn als B2B-marketeer houdt er best een langetermijnvisie en -strategie op na. Ga niet voor korte termijnresultaten, maar bouw je merkbekendheid en vraag op over een langere periode. Focus niet alleen op het aantrekken van nieuwe klanten, maar investeer ook in het behoud van bestaande klanten. Implementeer programma’s om klantloyaliteit te vergroten en churn te verminderen, en laat tevreden klanten aan het woord in testimonials en case studies.

Conclusie

Succesvolle B2B-marketeers hanteren een langetermijnvisie en -strategie. Ze begrijpen dat duurzame groei en succes niet worden bereikt door korte termijnresultaten na te jagen, maar door de merkbekendheid en de vraag over een langere periode op te bouwen. Niet alleen door nieuwe klanten aan te trekken, maar ook door bestaande klanten aan boord te houden. Ze houden er een holistische visie op na, waarbij ze nauw samenwerken met het sales-team en waarbij ze de marketingresultaten vertalen naar bedrijfsresultaten die het senior management kan waarderen en ondersteunen.

Zin om hierover met ons eens te brainstormen?

Contacteer ons