Beyond Marketing verlaagt de communicatiedruk bij Preventie en Interim

Federaties, vakverenigingen en andere ledenorganisaties zetten zich in om de belangen van hun leden te verdedigen. Dat doen ze met een – vaak beperkte – équipe van specialisten, gaande van lobbyisten tot juristen of in het geval van Preventie en Interim (PI) preventieadviseurs. Die specialisten moeten naast hun kernactiviteiten echter ook veel communiceren en informeren. En dat kan soms zwaar wegen op de al drukke werkagenda. Om die werklast te verminderen, doet PI een beroep op de communicatiespecialisten van Beyond Marketing.

“We willen alle middelen benutten om ons doelpubliek te bereiken. Daarom wilden we ook onze preventieboodschap gaan verspreiden via content marketing en social media. De expertise die we hiervoor nodig hebben, vinden we bij Beyond Marketing..”

– Marijke Bruyninckx, Directeur van Preventie en Interim vzw.

Preventie en Interim

Preventie en Interim, kortweg PI, is de Centrale Preventiedienst voor de Uitzendsector. De organisatie werd in 1998 opgericht op vraag van de uitzendondernemingen (verenigd in werkgeversorganisatie Federgon) en de vakorganisaties die de werknemers vertegenwoordigen met als opdracht het aantal arbeidsongevallen met uitzendkrachten verminderen en hun gezondheid beschermen.

Om daarin te slagen zet PI sterk in op communicatie naar en informatie van uitzendkrachten, jobstudenten, uitzendbureaus en bedrijven. Geen evidentie, gezien de stijgende werkdruk binnen het PI-team. “Door de jaren heen heeft het welzijn van werknemers, en dus ook uitzendkrachten, op de werkvloer nog meer aan belang gewonnen. Denk maar aan de verhoogde aandacht voor de psychosociale risico’s zoals burn-out. Dat betekent dat we met ons kleine team op steeds meer vlakken inhoudelijk actief moeten zijn, en hierover dus ook moeten communiceren en informeren. Dat laatste begint steeds zwaarder te wegen op het team. Daarom leggen we een deel van onze communicatie in handen van Beyond Marketing”, legt Marijke Bruyninckx, Directeur van Pi, uit.

Social copy

De samenwerking begon toen PI zijn eerste stappen op de sociale media wou zetten. “We willen alle middelen benutten om ons doelpubliek te bereiken. Dus wilden we ook onze preventieboodschap gaan verspreiden via content marketing en sociale media. De expertise die we hiervoor nodig hadden, vonden we bij Beyond Marketing”, aldus Bruyninckx.

Beyond Marketing heeft heel wat ervaring met content marketing en online community management. Dit gaat van het opzetten van de content strategie tot het uitwerken van relevante content, het opmaken van een content kalender en het beheer van accounts op verschillende sociale mediaplatformen, zodat de online communities op een gestructureerde manier en op regelmatige basis worden gevoed.

Online community groeit organisch

Specifiek voor PI focust Beyond Marketing zich op Facebook en LinkedIn. “Elke maand werkt de social media specialist van Beyond Marketing een content kalender uit. Zodra die intern is gevalideerd, ontfermt hij zich over de wekelijkse publicatie van de afgesproken posts”, vertelt Bruyninckx. “Door deze gestructureerde aanpak hebben we onze online community op een organische manier sterk laten groeien op LinkedIn en Facebook.”

Teksten herwerken en finaliseren

Intussen is de samenwerking tussen PI en Beyond Marketing nog wat uitgebreid. “Ook het jaarverslag wordt door een copywriter van Beyond onder handen genomen”, zegt Bruyninckx. “We schrijven zelf de basisteksten uit en de copywriter herwerkt en herstructureert ze vervolgens om er een vlot leesbaar geheel van te maken.” En daar stopt het niet. Bruyninckx: “We doen steeds vaker een beroep op de vlotte pen van Beyond Marketing. Voor een artikel over ons jaarverslag, of een tekst die we moeten aanleveren voor het jaarverslag van Federgon… We kunnen er steeds op vertrouwen dat de mensen van Beyond met een mooi resultaat komen