“Het is superprettig om als Nederlandse partij een Belgisch native marketingpartner te hebben”

“Superprettig”. Dan weet je dat deze quote van een Nederlander komt. In dit geval Wout-Jan Duits, Lead Growth Marketer bij Skydreams. Skydreams is de Nederlandse firma achter Homedeal, een platform dat particulieren in contact brengt met vakmensen voor klusjes in en rond het huis. Wout-Jan wilde met Homedeal in België dezelfde groeicurve halen als in Nederland. En dat lukt aardig, dankzij hun lokale partner Beyond Marketing.

In december 2021 kozen een 75 Belgische vakmensen voor een free trial op homedeal.be. Een jaar later is dit cijfer gegroeid tot meer dan het dubbele. Bovendien ligt de conversie van free trial naar klant in dezelfde lijn als wat we in Nederland halen.” 

Wout-Jan Duits, Lead Growth Marketer, skydreams.

Op zoek naar een schilder, een loodgieter of een andere vakmens? Dan kan je hiervoor terecht op Homedeal. In Nederland is dit online platform al jaren een gevestigde waarde, met meer dan 2000 vakmensen die er hun diensten aan bieden. In België vinden nu ook steeds meer vakmensen hun weg naar het online platform.

In eerste instantie werd Homedeal op een gelijkaardige manier op de Belgische markt gepositioneerd als in Nederland. Maar daarmee werden de verwachtingen niet ingelost. Daarom besloot het Nederlandse bedrijf resoluut de Belgische kaart te trekken, met een lokale partner dus.

Belgische partner met Nederlandse ervaring

We trokken naar Google en kwamen bij een vijftal interessante partijen terecht. We vroegen elk van hen hoe zij het zouden aanpakken om onze groeiambities in België te realiseren”, aldus Wout-Jan. Beyond Marketing wist daarin het meest te overtuigen. “Waarom? Ze kwamen uiteraard met een sterk voorstel voor de dag, maar het was vooral toch ook de connectie. Ze hebben al ervaring met Nederlandse bedrijven, dat voel je aan hun directe stijl van communiceren. Bovendien kunnen ze zowel in het Nederlands als het Frans werken, en dat sluit mooi aan bij onze ambities.

Belgische groei evenaart Nederlandse thuismarkt

De keuze voor Beyond Marketing is de juiste gebleken. “In december 2021 kozen een 75 Belgische vakmensen voor een free trial op Homedeal. Een jaar later is dit cijfer gegroeid tot meer dan het dubbele. Bovendien ligt de conversie van free trial naar klant in dezelfde lijn als wat we in Nederland halen”, zegt een tevreden Wout-Jan.

Voor een snuifje Belgisch

Dat zijn mooie resultaten. Resultaten die Beyond Marketing bovendien in slechts een half jaar tijd heeft weten te realiseren. Er zijn verschillende redenen voor deze succesvolle start.

Beyond Marketing brengt dat snuifje Belgisch dat we zochten om beter in te spelen op de lokale markt”, verklaart Wout-Jan. “In Nederland zijn heel wat vakmensen ZZP’ers. In België kennen ze die term niet. Bovendien spreken we in Nederland van leads, terwijl dit geen gekend jargon is voor Belgische vakmensen. Dergelijke taalkundige aanpassingen in onze Google ads, onze mailings, onze webteksten, enzovoort hebben zeker hun vruchten afgeworpen.

Unieke expertise in digitale marketing

En daar stop het natuurlijk niet. Beyond Marketing heeft ook zijn eigen kijk op digitale marketing, op basis van hun jarenlange ervaring in tal van sectoren. “Die expertise hebben we ook gevoeld”, weet Wout-Jan. “Daarom mogen ze van ons volop experimenteren, ideeën uittesten in bijvoorbeeld Google Optimize, zelf campagnes uitdenken en opstarten. Zo krijgen ze nog meer inzicht in wat werkt en wat niet, en dat inzicht gebruiken ze dan om onze campagnes nog doeltreffender te maken.

Geen schoonmoeder die over de schouder meekijkt

Daarnaast zijn ze bij Beyond Marketing zeer goed in wat ze doen. En dat laten we hen dan ook ten volle doen”, gaat Wout-Jan voort. Skydreams schept enkel een kader, denk aan huisstijl, budgetten, doelstellingen. Binnen dat kader krijgt Beyond Marketing alle ruimte om te experimenteren en om campagnes te tunen. “Dat vinden ze zelf ook zo prettig aan onze samenwerking. Dat gaven ze zelf aan als ik hen de vraag stelde. En dat begrijp ik compleet. We willen niet die klant zijn die constant over de schouder meekijkt. Daar hebben we ook de tijd niet voor. Zij zijn de specialisten. Zij weten heel goed waarmee ze bezig zijn. Dus geven we hen ook alle vertrouwen om volop hun ding te doen. We houden het dan ook bij een wekelijkse korte update call en wat directe Slack-berichten. En dat loont.