- Employer branding
- Uitwerken video’s
- Videomarketing
- Social media marketing (strategie, opmaken content kalender en posting)
- Paid social media advertising (Linkedin, Facebook, Instagram)
Gerichte employer branding zet Mercator Press op de kaart
The war for talent woedt hevig. Zowat elke sector heeft het moeilijk om vacatures ingevuld te krijgen, niet in het minst de wereld van de drukkerijen. De sector kampt met een oubollig imago, hoewel moderne drukkers met hightech machines werken. Bij Mercator Press in Jabbeke slaagden ze erin de ban te doorbreken, dankzij een gerichte employer branding-strategie van de hand van Beyond Marketing.
“De aanpak van Beyond Marketing heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Door hun gerichte online campagne kreeg Mercator Press heel wat visibiliteit. Resultaat: de merkbekendheid steeg aanzienlijk en onze vacatures geraakten ingevuld.”
– Geert Gielen, CEO Mercator Press.
Mercator Press
Mercator Press in Jabbeke is dé nr. 1 in reclamedrukwerk voor de West-Europese retailmarkt. Hun specialiteit: alle drukwerk voor winkelketens, van point-of-sales materiaal tot huis-aan-huis reclamebladen. De drukkerij in Jabbeke is één van de zeven productie-eenheden van de groep Em. De Jong, de grootse rotatiedrukker van Europa met vestigingen in Nederland, België en Duitsland.
“Met 40 drukpersen verzorgen we het promotioneel drukwerk van meer dan 1.000 klanten uit binnen- en buitenland. Wekelijks leveren we tientallen paletten met drukwerk op honderden locaties, en dat per klant,” aldus Geert Gielen, CEO van Mercator Press. “We mogen zonder blozen zeggen dat we voor onze klanten dé logistieke sterkhouder zijn om hun boodschap tot bij de eindklant en consument te krijgen. Om daarin te slagen produceren we 7 dagen op 7, de klok rond, en kunnen we rekenen op ons uitgebreid en modern machinepark en onze meer dan 100 geschoolde medewerkers.”
HR-partner brengt Beyond Marketing aan
Ondanks deze mooie adelbrieven was het voor Mercator Press niet evident om geschikt personeel te vinden. Tot ze met Beyond Marketing in zee gingen. “Het was onze HR-partner Van Trappen HR die ons met Beyond Marketing in contact bracht,” licht Gielen toe. Beyond had voor Van Trappen een digitale-marketingcampagne opgezet, en ook een succesvolle rekruteringscampagne via sociale media. “Op het moment dat we met Beyond in gesprek gingen, hadden we het plan opgevat om een opendeurdag te organiseren. Oorspronkelijk zouden we hiervoor adverteren in een lokaal krantje, maar op advies van Beyond hebben we dit opengetrokken. En daar ben ik zeer blij om.”
Promocampagne lokt meer dan 1000 bezoekers naar opendeurdag
Beyond werkte een uitgebreide promocampagne uit, gestoeld op zowel print als digitale media. Zo waren er flyers, een grote banner op de zijgevel van het gebouw langs de E40 en een advertentiecampagne op Facebook. Het resultaat: meer dan 1000 mensen kwamen naar de opendeurdag en maakten kennis met de state-of-the-art drukkerij van Mercator Press.
Online campagne geeft employer brand een boost
Op de opendeurdag had Mercator Press ook een stand waar mensen informatie kregen over de openstaande vacatures. Daarop werd na de opendeurdag voortgebouwd met een online employer branding campagne. Beyond kwam met de idee om aan de buitenwereld duidelijk te maken waar Mercator Press allemaal voor staat: hun leiderspositie in de Europese drukkerswereld, hun hightech werkomgeving en vooral ook hun geschoolde collega’s…
Gielen: “Wie is er beter geplaatst om te tonen hoe het is om bij Mercator Press te werken dan onze eigen mensen, de toekomstige collega’s van onze rekruten? Beyond organiseerde een fotosessie om onze mensen in beeld te brengen en werkte ook enkele video’s uit: één merkvideo die Mercator Press positioneert en onze belangrijkste cijfers en boodschappen overbrengt, en drie video’s die enkele van onze mensen in hun dagelijkse werkomgeving toont.”
De mensen van Beyond lanceerden vervolgens een gerichte sociale-mediacampagne via de Facebook- en LinkedIn-pagina’s van Mercator Press.
De video’s werden doelgericht gepromoot om zo veel mogelijk potentiële sollicitanten te bereiken. Daarnaast werden enkele organische posts gepubliceerd rond de USP’s van Mercator Press. Een aanpak die het social engagement op de pagina’s van Mercator Press een enorme vlucht gaf. Om het in cijfers uit te drukken: de organische posts en video’s werden op Facebook meer dan 15.000 keer bekeken, en de gepromote posts bereikten meer dan 150.000 mensen. Voor LinkedIn zaten de cijfers in dezelfde grootteorde. En het aantal bezoekers van de website steeg tijdens de campagne met een factor acht.
Vacatures ingevuld, samenwerking voortgezet
“De aanpak van Beyond Marketing heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Door hun gerichte online campagne kreeg Mercator Press heel wat visibiliteit. Resultaat: de merkbekendheid steeg aanzienlijk en de vacatures geraakten ingevuld,” blikt Gielen tevreden terug. “We willen het hier trouwens niet bij laten. We willen nu voortbouwen op die sprong voorwaarts en verder blijven werken aan onze merkbekendheid, en daar zullen de mensen van Beyond Marketing een rol in blijven spelen,” sluit Gielen af.